Taloyhtiöt menettävät tuhansia huonoon taloudenpitoon – Isännöintipalvelujen hitaus ja laatu turhauttavat

Isännöinti koskettaa Suomessa yli kahta miljoonaa asukasta reilun 50 000 taloyhtiön kautta. Maailman ensimmäinen emännöintitoimisto Aamu haluaa nykyaikaistaa huonomaineisen alan tuomalla isännöintiin kaivatun kolmen tunnin vasteajan yhteydenottoihin ja rahat takaisin -tyytyväisyystakuun. Yhtiön lupaamien säästöjen perustana on ainutlaatuinen taloyhtiötietokanta, joka sisältää yli 30 000 taloyhtiötä ja 430 000 riviä kulutus- ja kustannustietoja.

Aamu on haastatellut viime vuoden aikana noin 100 taloyhtiön edustajaa hallituksen jäsenistä asukkaisiin. Viesti on selvä: palvelun hitaus ja huono laatu ovat syitä, miksi taloyhtiöt ja niiden edustajat eivät ole tyytyväisiä ostamaansa isännöintiin. Alan haasteet vain kasvavat, kun lähes joka toinen isännöitsijä saavuttaa seuraavan viiden vuoden aikana eläkeiän, eikä heidän tilalleen ennusteta löydettävän riittävästi kyvykkäitä korvaajia.

– Monin tavoin 80-luvulle juuttuneella isännöintialalla on huono maine, ja syitä etsittäessä voi katsoa peiliin. Kotitalouksien ylivoimaisesti merkittävimmän varallisuuserän hoitaminen on monin paikoin retuperällä, ja tilanne vain pahenee asuinrakennuskannan vanhenemisen, lisääntyvän peruskorjaustarpeen ja osaajien eläköitymisen takia. Isännöintialan toimintamallit kaipaavat kipeästi muutosta, mutta monia aloja huomattavasti parempi kannattavuus ja uusien, nykyaikaisten toimijoiden vähyys eivät pakota uudistumaan, sanoo Jussi Laukkanen, yksi Emännöintitoimisto Aamun perustajista.

Laukkanen sekä Aamun muut perustajat Risto Alasalmi ja Hannu Mäkelä haluavat muuttaa isännöintialaa tietoon pohjautuvalla päätöksenteolla ja nykyaikaisella palvelulla. Aamun toiminnan kulmakivenä on yrityksen kehittämä markkinoiden kattavin taloyhtiötietokanta, jossa on tällä hetkellä jo yli 30 000 taloyhtiötä ja 430 000 riviä kulutus- ja kustannustietoja. Yhtiö aikoo hyödyntää isännöintialalla ainutlaatuista analytiikkaa laajasti taloyhtiöiden hyväksi.  

– Isännöintiyritykset eivät ole kyenneet keräämään, jalostamaan ja hyödyntämään saatavilla olevaa dataa siinä mittakaavassa kuin nykypäivänä on mahdollista. Käytännössä taloyhtiöiltä ja isännöitsijöiltä on puuttunut keino vertailla, mitkä taloyhtiön kustannukset ja kulutuslukemat ovat liian suuria suhteessa vastaaviin yhtiöihin. Kehittämäämme tietokantaa hyödyntämällä analysoimme taloyhtiöiden kulurakenteen yhtiö- ja kustannuskohtaisesti. Tämän avulla tunnistamme ylisuuret kustannukset ja pystymme tekemään tarvittavat toimenpiteet, joilla taloyhtiöt voivat säästää jopa kymmeniätuhansia euroja vuosittain tinkimättä asumismukavuudesta, Laukkanen kommentoi.

Alan yleinen toimintamalli heikentää palvelutasoa

Aamu haluaa parantaa myös taloyhtiöiden saamaa asiakaspalvelua ja -kokemusta sekä talouden läpinäkyvyyttä. Tähän kuuluvat muun muassa yhteydenottoihin vastaaminen kolmessa tunnissa sekä rahat takaisin -tyytyväisyystakuu saadusta palvelusta ja tuloksista. 

– Isännöinnin palvelun tasoa heikentää osaltaan alalla yleinen toimintamalli, jossa alas poljettu kiinteä kuukausiveloitus on ainoa erottumistekijä asiakkaista kilpailtaessa. Kun isännöintiyritykset maksimoivat kuukausisopimusten määrää, aika ei riitä odotetun palvelutason ylläpitämiseen, saatikka taloyhtiöiden kustannusten alentamiseen tähtääviin toimenpiteisiin. Yhteydenottojen vasteaikojen määrittäminen on myös Isännöintiliiton lausuma tavoite, ja meidän ainutlaatuinen lupauksemme kolmen tunnin vasteajasta on tarkoituksena toimia esimerkkinä palvelusta, jossa asiakkaiden tarpeet ovat etusijalla, Laukkanen linjaa.  

Aamulla on tällä hetkellä yritysjärjestelyn myötä 197 miljoonan euron arvosta kiinteistöjä hallinnoitavanaan, ja suunnitelmana on kasvattaa markkinaosuutta merkittävästi.

Yhtiön taustalla on monipuolinen tiimi: Risto Alasalmi on työskennellyt pitkään Lontoossa merkittävissä tehtävissä sijoittajana. Viimeisimpänä Euroopan suurimmassa hedgerahastoja hallinnoivassa yhtiössä Marshall Wace Asset Managementissa, missä Alasalmen tiimi vastasi 14 miljardin rahaston kehittämisestä ja hallinnoinnista. Jussi Laukkanen toimi viimeksi panimoyhtiö Saimaa Brewing Companyn toimitusjohtajana, missä hän vastasi yhtiön kasvustrategian luomisesta ja liiketoiminnan kasvattamisesta 15-kertaiseksi. Hannu Mäkelällä on puolestaan pitkä isännöintikokemus niin asunto-osakeyhtiöpuolella Helsingin keskustan arvokiinteistöistä kuin liiketilapuolella kauppakeskuksista.  

Lisätietoja: Jussi Laukkanen, Emännöintitoimisto Aamu 050 491 4480, [email protected]

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp
Rakenna, Remontoi, Sisuta- Digilehti

UUSIN LEHTI

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeen saat lukea ilmaiseksi kaikki julkaisut ja verkkosivujen sisällön.

Tulevat tapahtumat

 

 

SE_Wiser_140x250px_2

jokioinen_banneri

Lohjan asuntomessujen julkaisu ilmestynyt!

Lue ilmaiseksi kirjautumalla ja osallistut samalla arvontaan

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.