Suomalainen kivi herätti ihastusta Dubain maailmannäyttelyssä

Kotimaista luonnonkiviteollisuutta edustava Kivi ry ja neljä sen jäsenyritystä osallistui näytteilleasettajana Dubain maailmannäyttelyyn. Suomen paviljonki sai paljon positiivista palautetta niin vierailijoilta kuin kansainväliseltä medialtakin. Moni ihasteli erityisesti Suomen paviljongin VIP-tilan upeaa kivilattiaa ja hienoja kivitasoja.

Dubai Expo 2020 jouduttiin siirtämään maailmanlaajuisen pandemian takia, ja näyttely toteutui loppujen lopuksi vuotta myöhemmin. Alue sijaitsee Dubain keskustasta noin 25 kilometriä länteen, ja siitä on tullut kokonaan uusi kaupunginosa, joka on nimetty maailmannäyttelyn mukaan Expoksi.

Expossa olivat edustettuina lähes kaikki maailman valtiot muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Valtioiden osastoilla esiteltiin maan ominaispiirteitä, teknisiä saavutuksia, innovaatioita ja muita ajankohtaisia aiheita.

– Dubain maailmannäyttely oli menestys, ja se houkutteli paikalle haastavaan aikaan noin 30 miljoonaa kävijää. Suomen paviljongilla vierailijoita oli noin miljoona, Suomen paviljongista vastannut, Business Finlandilla työskentelevä johtaja Severi Keinälä

Kotimainen kivi vahvasti esillä

Suomen paviljonki sai paljon positiivista huomiota. Maatamme edusti valkoinen suoraseinäinen rakennus, jonka sisääntulo antoi vaikutelman arabien teltasta.

– Sisäänkäynnin yhteydessä oli upea taideteos, jossa yhdistyi Baltic Green -kivilaji virtavaan veteen. Paviljongin keskiosan muodosti kaarevaseinäinen puurakenne ja lattia rakennettiin suomalaisen Baltic Brown- ja Carmen Red -graniiteista, Kivi ry:n toiminnanjohtaja Sini Laine sanoo.

Suomalainen luonnonkivi oli hyvin edustettuna paitsi paviljongin rakenteissa myös itse näyttelytiloissa.

– Meillä oli oma ständi, jossa esittelimme kotimaista kiveä ja mukana olleita yrityksiämme, Laine toteaa.

Suomalaisista kivialan yrityksistä mukana näyttelyssä olivat Ylämaa Group, Palin Granit Oy, Kaavin Kivi Oy ja Granicon Oy.

Kiinnostus graniittia kohtaan kasvaa

Suomen paviljongin VIP-tiloissa järjestettiin aktiivisesti yritystapahtumia. Niitä oli yhteensä 70, ja niihin osallistui tuhansia henkilöitä.

– Huomiota herätti erityisesti Suomi-paviljongin yläkerrassa oleva VIP-tila, jonka lattia oli Baltic Green -graniittia. Sama lattia jatkui Koneen uutta teknologiaa edustavaan hissiin. VIP-tilojen tasoissa oli hyödynnetty Kaavin Kiven Aarni-graniittia, Keinälä toteaa.

Keinälän mukaan lattiapinnat ovat kestäneet mainiosti kovan kulutuksen.

Paviljonki jatkaa elämäänsä

Keinälän mielestä Suomen paviljonki oli erittäin onnistunut.

– Olimme ottaneet oppia aikaisemmista vuosista, ja saimme toimivan paketin aikaan edullisin kustannuksin. Kustannukset ovat yhteensä 10 miljoonaa euroa, joka suhteutettuna muihin näytteilleasettajiin on hyvin edullinen verrattuna lopputulokseen.

Vaikka näyttely on jo ohi, Suomen paviljonkia ei pureta, vaan se jää paikalleen ainakin viideksi vuodeksi.

– Tarkoituksena on pyörittä paviljongissa Finland Hub -toimintaa, missä suomalaiset yritykset voivat edistää omia liiketoimintojaan Dubaissa ja laajemminkin arabimaissa.

 

Remember Me