Kysely: Kodinkoneiden korjaaminen kompastuu hintaan ja varaosien saatavuuteen

Kodinkoneiden korjaaminen kompastuu useimmiten liian kalliiseen hintaan sekä huonosti löytyviin korjausohjeisin ja varaosiin, selviää Kuluttajaliiton valtakunnallisesta kuluttajakyselystä. Kodinkoneiden kestävyyttä ja korjattavuutta on pyritty viime vuosina parantamaan myös lainsäädännöllä, mutta näkyvätkö tulokset jo kuluttajien arjessa? Lue alta lisää suomalaisten asenteista, osaamisesta ja kokemuksista kodinkoneiden korjaamiseen ja ammattikorjaajien käyttöön liittyen.

Monet kulutustavarat, kuten kodinkoneet, tuntuvat hajoavan ennenaikaisesti käyttöiän jäädessä toivottua lyhyemmäksi. Kuluttajaliitto selvitti, mitkä ovat kuluttajien mielestä keskeisimmät kompastuskivet kodinkoneiden korjaamisessa.

”Halusimme lisäksi selvittää, ovatko suomalaiset kuluttajat edes tietoisia nykyisistä parantuneista mahdollisuuksistaan kodinkoneiden korjaamiseksi ja korjauttamiseksi” kertoo vastuullisuusasiantuntija Jenni Vainioranta Kuluttajaliitosta.

Kodinkoneiden korjaamishalukkuutta edistävät ja niiden elinkaarta pidentävät helposti saatavilla olevat, kohtuuhintaiset varaosat ja selkeät korjausohjeet sekä valmistajien halu jakaa nykyistä tehokkaammin tietoa koneiden korjausmahdollisuuksista.

”Korjaamisesta on tehtävä uuden ostamista houkuttelevampaa”, Vainioranta toteaa. ”Sen tulee olla kuluttajille taloudellisesti kannattavaa ja vähintään yhtä helppoa kuin uuden laitteen hankinta.”

Jo nykyisellään on olemassa sääntelyä, jonka avulla on pyritty edistämään esimerkiksi jääkaappien, pakastimien, astian- ja pyykinpesukoneiden sekä televisioiden korjaamista. Sääntelyn myötä kodinkoneiden korjattavuuden pitäisi helpottua ja käyttöiän pidentyä. Kulutustuotteiden korjattavuutta edistävät ekosuunnitteluvaatimukset tulevat laajenemaan tulevina vuosina koskemaan yhä useampaa tuoteryhmää.

 

Tulokset pähkinänkuoressa

Vain kolmannes (33 %) kyselyn vastaajista kertoi tietävänsä, että kodinkoneiden korjaamista on pyritty viimeisen parin vuoden aikana edistämään lisäämällä kuluttajille saatavilla olevaa tietoa kodinkoneiden korjattavuudesta, korjausohjeista sekä varaosien ja ammattikorjaajien saatavuudesta.

 

Kodinkoneiden korjattavuus on kuluttajille tärkeää

Kodinkoneen rikkoutuessa vastaajista 34 % korjauttaisi laitteen ammattikorjaajalla. Suoraan uuden kodinkoneen rikkoutuneen tilalle ostaisi 29 %. Viidennes (20 %) korjaisi kodinkoneen itse.

 

Ammattikorjaajan käyttö sujuvaa

Enemmistö kodinkoneiden ammattikorjaajia käyttäneistä arvioi korjaajan löytyneen helposti ja korjaamisen olleen sujuvaa. Kokemukset ammattikorjaajista olivat pääosin positiivisia. Keskeisimmät haasteet kodinkoneen korjauttamiseen olivat korjauksen kalleus (22 %) ja vaikeudet ammattikorjaajan löytymisessä (18 %).

 

Enemmistöllä osaaminen ei riitä kodinkoneiden korjaamiseen itse

Kuluttajat voivat itse vaihtaa laitteisiinsa sellaisia osia, joiden vaihtaminen on turvallista ja kohtuullisen helppoa, ammattikorjaajan tulee puolestaan vaihtaa sellaiset osat, jotka vaativat suurempaa ammattitaitoa.

 

Korjaamisen tiellä vielä monia haasteita

Kodinkoneiden korjaamiseen itse liittyy selviä haasteita. Merkittävimmäksi esteeksi kodinkoneiden korjaamiselle vastaajat arvioivat oman osaamisen puutteen (63 %). Seuraavaksi yleisimpiä esteitä olivat vastaajien mukaan korjausohjeiden puute (22 %), varaosien huono saatavuus (18 %) ja varaosien hinta (17 %).

Haluatko tutustua tarkempiin tuloksiin? Lue lisää!

 

Näin kysely tehtiin 

Kyselyn kohderyhmänä olivat yli 18 –vuotiaat suomalaiset (n = 1 055). Kyselyn toteutti huhtikuussa 2024 Verian (ent. Kantar Public) Kuluttajaliiton toimeksiannosta.

 

Lisätietoja: Jenni Vainioranta, jenni.vainioranta@kuluttajaliitto.fi

 

 

Remember Me